Godsdienstvrijheid in Nepal onder grote druk

Sinds enkele jaren oefent India grote druk uit op Nepal om van dit land een hindoestaat te maken. Anti-bekeringswetten uit diverse deelstaten van India (bijv. Gujarat) worden aan Nepal ten voorbeeld gesteld. Daar heeft de Nepalese overheid wel oren naar. Ten eerste omdat men iets wil ondernemen tegen de groei van het Christendom. Ten tweede omdat de huidige regering is samengesteld zonder de grootste partij (Congress Party), en men er alles aan wil doen deze buiten de regering van het land te houden. De regerende partijen zijn overwegend communistisch/marxistisch, maar de zogenaamde koningspartij (die ongeveer 15% van de bevolking achter zich heeft) is in feite conservatief. Zij wil Nepal opnieuw omvormen tot een hindoe koninkrijk. Dat laat een grote zwakte zien in de gelegenheidscoalitie die Nepal bestuurt. Het trekken van de sympathie van de hindoe meerderheid (70%) van het land, is hard nodig om aan de macht te blijven.

 

Het stoken van India

Hoewel India een seculiere staat is, wordt ze geregeerd door de BJP, een uitgesproken hindoepartij, die het liefst alle andere regies zou willen verbieden. Premier Modi (de machtigste man in het land) is lid van een fanatieke hindoegroepering (RSS), die actief andersdenkenden bestrijdt, ook met fysieke middelen (wegtreiteren, brandstichting en zelfs aanslagen). Het lijkt de regering van India een goed idee als in Nepal wordt doorgevoerd wat in India vooralsnog niet kan. Daarom wordt pressie uitgeoefend. De ‘koningspartij’ ontvangt grote bedragen vanuit India. Toen Nepal India niet blindelings wilde gehoorzamen, heeft India de grenzen met dat land voor een half jaar gesloten (de hele tweede helft van 2015). Daaronder heeft Nepal meer geleden dan door de verwoestende aardbevingen van het voorjaar 2015. Omdat is gebleken dat de sympathie van de bevolking voor de koningspartij tegenvalt, en die voor de linkse partijen sterk terugloopt, moeten nu alle zeilen worden bijgezet om stemmen te winnen, ook al gaat dat ten koste van de democratie.

De invloed van het Christendom

Al sinds 1960 speelt het Christelijke geloof een grote rol in Nepal. De eerste ziekenhuizen en de eerste aanzet tot alfabetisering en onderwijs zijn door Christenen gegeven. En zelfs al voor die tijd ging ieder die in Nepal vooruit wilde komen voor studie naar Roomse scholen in Darjeeling (India) en voor zijn gezondheid naar het Christelijke ziekenhuis in Raxaul (ook India). Het Christendom had een goede naam in het land, nog voordat er kerken waren. Daarna werd dat alleen maar verstevigd door de positieve invloeden van het Christendom op onderwijs, gezondheid en de vorming van de democratie (in 1991). In 2001 werd het koningshuis systematisch uitgemoord, behalve dan de familie van de latere koning (die dit op zijn geweten had). Maar in het geloof van de Nepalees was de koning een godheid en die waren ze nu kwijt. De nieuwe ‘god’ spuugden ze uit. Ook dat vergrootte de populariteit van de kerk. Daarop volgde de maoïstische ‘revolutie’ (v.a. 2002), die het land jarenlang in ellende dompelde. Zowel het leger als de opstandelingen begingen aan de lopende band misdaden. De snelgroeiende kerk was de enige betrouwbare groep in het land in veler ogen. Dat gebeurde nog eens na de aardbevingen van begin 2015. De Christenen waren als eersten in de getroffen gebieden om hulp te verlenen, nog voor de hulpverleningsorganisaties en de overheid. Er was een enorme corruptie bij de laatste twee en die deden tal van loze beloften. Maar de Christenen bleken opnieuw de enige betrouwbare partner. Hele dorpen bloeiden open voor het geloof in Christus. En dat steekt veel religieuze en politieke leiders.

Toen kwam in september 2015 de jarenlang verwachtte nieuwe grondwet. Tot ergernis van India stond daarin vermeld dat Nepal een seculiere staat is. Maar om het briesende buurland tegemoet te komen, kwam er een verklaring uit bij de grondwet waarin als uitleg van ‘secularisme’ werd gegeven: ‘Het recht om hindoe te worden of te blijven’. (Dit zijn mijn eigen woorden, A.J.K.) Dat is ongeveer hetzelfde als de uitleg van ‘hindoestaat’. In het kielzog van deze uitleg wordt er sinds 2014 gewerkt aan een nieuwe wetgeving, waarin men o.a. wil opnemen een verbod om mensen van geloof te laten veranderen of daartoe op te roepen. Drie jaar gevangenisstraf moet daarop komen te staan en ook een enorme hoge boete. Binnenkort zal er niemand meer gedoopt kunnen worden, zonder dat de politie ingrijpt en predikant plus dopeling arresteert. Buitenlandse Christenen kunnen het land worden uitgezet. Daarmee zijn we terug bij de wetten van vóór 1990.

De autoriteiten willen er niet van horen dat ze daarmee de persoonlijke gewetensvrijheid aan banden leggen. Dat gaat tegen alle mogelijke internationale verdragen in. En het curieuze is: Deze wet wordt alleen tegen Christenen gericht. Tientallen goeroes met alle mogelijke meningen proberen via de vele tv-kanalen dagelijks mensen achter zich te krijgen. Dat levert niet het minste probleem op, ook al gebruiken sommigen onder hen verdovende middelen of al begaan ze fraude. Dé grote vijand van Nepal (in de ogen van vele politici)…, is in feite haar grootste weldoener.

Deze wetten zijn nog niet van kracht. Er moet zeer binnenkort over gestemd worden. In de bijlagen geef ik een onofficiële vertaling in het Engels van deze wetten en een reactie van de Nepaleze Christenen. In dit protest, en in besprekingen met de overheid, zijn ook mensen van de HEF betrokken, zoals ds. Mahendra Bhattarai (Kathmandu) en ds. Kuber Gurung (Dharan). De laatste is voorzitter van de vereniging van (alle) predikanten in Oost-Nepal.

Bram Krol

Gorinchem, 17/04/2016 

 

Bijlage 1 De voorgestelde Nepalese anti-bekeringswetten

Legislature-Parliament

Committee on bills

Bills on integration and amendment of existing laws on Criminal offense-2071 (On progress)

Registered at the parliament on 15 Oct. 2014 by Narahari Acharya, then Ministry of Law, Justice, Constituent Assembly and Parliamentary Affairs of Nepal (Central committee member of Nepali Congress Party), Distributed on: 18 Oct 2014, Presented at the parliament on: 2 Nov 2014,General discussion held on: 3 Nov 2014, Sent to committee: 9 Nov 2014.

Section 9:Offence Regarding Religion

153. Religious/holy place

1.       No one should damage, hate or insult or other related act on religious belief or holy places or pollute graveyards of any ethnic groups or community intentionally. 

2.       If found guilty; there will be punishment of three years of imprisonment and penalty of thirty thousand rupees. 

3.       If foreigners are found guilty; they will have to be deported within seven days after sentence of imprisonment and penalty mentioned in first clause. 

 

154. Religious sentiments

1.       No one should stab religious sentiments of any caste, community or ethnic groups by using texts, writing, verbal, symbols or any other means. 

2.       If found guilty; there will be punishment of three years of imprisonment and penalty of thirty thousand rupees. 

 

155. Religious traditions

1.       No one should create any kind of obstacles in religious tradition of other faith being practiced since ancient times. 

2.       If found guilty; there will be punishment of one year of imprisonment or penalty of ten thousand rupees or both. 

 

156. Religious conversion

1.       No one should involve or encourage in conversion of religion. 

2.       No one should convert a person from one religion to another religion or profess them own religion and belief with similar intention by using or not using any means of attraction or induce and by disturbing religion or belief of any ethnic groups or community that being practiced since ancient times. 

3.       If found guilty; there will be punishment of five years of imprisonment and penalty of fifty thousand rupees. 

4.       If foreigners are found guilty; they will have to be deported within seven days after days after sentence of imprisonment and penalty mentioned in third clause.

 

157. Statute of limitations

1.    Filing of lawsuit is not valid after six months from the date of knowledge of offence committed for article 156. Such status of limitation will be three months from the day of offence committed for rest of the articles of this section.

 

Bijlage 2      Bericht van de Nepalese Christenen

Let us pray the proposed anti-conversion bill is withdrawn as it is against freedom of religion signed by Nepal with UN Universal Declaration of Human Rights (UN UDHR) and the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) and accepted by the State to be in practice in accordance with Nepal Treaties Act 2049. Intensive meetings have been held on this subject for over six weeks among representatives of National Churches Fellowship of Nepal (NCFN), Federation of National Christians of Nepal (FNCN), Nepal Christian Society (NCS), Dharmik Chautari (DC) and Christian Commitment to Building New Nepal (CCBNN). As notified by the Legislation Committee of the Parliament Secretariat for response, a joint statement will be submitted by the organisations mentioned above to the Legislation Committee, the Speaker of the Parliament, the Minister for Law, the Prime Minister and other authorities demanding Article 26.3 of the Constitution be revoked where religious conversion is stated as being punishable crime. We are also demanding that the explanation ("footnote") to secularism be deleted as it interprets secularism as protecting the religion (and) culture continuing since time "immemorial" implying other religions of the minorities being of no importance! Individuals, Churches and District Christian Societies are submitting suggestions to correct all such errors in the Constitution. A prayer meeting of Churches of Kathmandu Valley (consisting mainly of three political districts of Kathmandu, Lalitpur and Bhaktapur and some areas beyond) is being organized by Federation of National Christians of Nepal (FNCN) on these issues.